Хрещення Господнє, або Богоявлення, православні християни святкують 19 січня. Цього дня Церква згадує євангельську подію — як пророк Іоанн Предтеча хрестив Господа Іісуса Христа в річці Йордан.

Хрещення Господа Бога і Спаса нашого Іісуса Христа також називають Богоявленням. Цього дня християни всього світу згадують події, описані усіма чотирма євангелістами, — хрещення Господа Іісуса Христа в річці Йордан. Хрестив Спасителя пророк Іоанн Предтеча, якого також називають Хреститель.

Друга назва, Богоявлення, дано святу в пам’ять про диво, яке сталося під час хрещення. На Христа з небес зійшов Дух Святий у вигляді голуба. Євангеліст Лука пише про це: «Коли ж хрестився весь народ, і Іісус, охрестившись, молився, розкрилося небо, і Дух Святий зійшов на Нього в тілесному вигляді, як голуб; і був голос з неба, Який говорив: Ти Син Мій Улюблений; в Тобі Моє благовоління!» (Лк. 3: 21-22).

Хрещення Господнє — двунадесяте свято. Двунадесятими називаються свята, які догматично тісно пов’язані з подіями земного життя Господа Іісуса Христа і Богородиці й діляться на Господські (присвячені Господу Іісусу Христу) і Богородичні (присвячені Божої Матері). Богоявлення — Господнє свято.

Коли святкується Хрещення Господнє

Хрещення Господнє Православна Церква святкує 19 січня за новим стилем (6 січня за старим стилем).

Свято Богоявлення має 4 дні передсвята і 8 днів віддання свята. Передсвято — один або кілька днів перед великим святом, в богослужіння якого вже входять молитви, присвячені святковій події, що наближається. Відповідно, віддання свята — такі ж дні після свята.

Віддання свята відбувається 27 січня за новим стилем. Віддання свята — останній день деяких важливих православних свят, що відзначається особливим богослужінням, більш урочистим, ніж у звичайні дні віддання свята.

Події Хрещення Господнього

Після посту і мандрів в пустелі пророк Іоанн Предтеча прийшов на річку Йордан, в якій іудеї традиційно здійснювали релігійні обмивання. Тут він став говорити народу про покаяння і хрещення на відпущення гріхів і хрестити людей у водах. Це не було Таїнством Хрещення, яким ми його знаємо зараз, але було його прообразом.

Народ вірив пророцтвам Іоанна Предтечі, багато хто хрестився в Йордані. І ось одного разу до берегів річки прийшов сам Іісус Христос. Тієї пори Йому було тридцять років. Спаситель попросив Іоанна хрестити Його. Пророк був здивований до глибини душі і сказав: «Мені треба хреститися від Тебе, і чи Тобі йти до мене?». «Але Христос запевнив його, що “годиться нам виповнити усю правду”. Під час хрещення розкрилося небо, і Дух Святий зійшов на Нього в тілесному вигляді, як голуб, і голос із неба почувся, що мовив: Ти Син Мій Улюблений; в Тобі Моє благовоління!» (Лк. 3: 21-22).

Явлення Христа народу. Фрагмент картини Олександра Андрійовича Іванова

Хрещення Господнє було першим явленням Христа народу Ізраїлю. Саме після Богоявлення за Учителем пішли перші учні — апостоли Андрій, Симон (Петро), Филип, Нафанаїл.

У двох Євангеліях — від Матвія і Луки — ми читаємо, що після хрещення Спаситель пішов у пустелю, де постив сорок днів, щоб підготуватися до місії серед людей. Він був дияволом спокушений і нічого не їв в ці дні, а коли закінчились вони, то врешті зголоднів (Лк. 4: 2). Диявол три рази підступав до Христа і спокушав Його, але Спаситель залишився незламним і відкинув лукавого.

Хрещення Господнє — історія свята

Хрещення Господнє почали святкувати ще тоді, коли були живі апостоли — згадка про цей день ми знаходимо в Постановах і Правилах апостольських. Але спочатку Хрещення і Різдво були єдиним святом, і називалося воно Богоявлення.

Починаючи з кінця IV століття (в різних місцевостях по-різному) Хрещення Господнє стало окремим святом. Але і зараз ми можемо спостерігати відгомони єдності Різдва і Хрещення — в богослужінні. Наприклад, в обох свят є Навечір’я — Святвечір, із суворим постом і особливими традиціями.

У перші століття християнства на Богоявлення хрестили новонавернених (їх називали оголошеними), тому цей день часто називали «днем Просвітництва», або «святі Світлом» — в знак того, що Таїнство Хрещення очищує людину від гріха і просвіщає світлом Христовим. Уже тоді була традиція освячувати цього дня води в водоймах.

Іконографія Хрещення Господнього

На ранньохристиянських зображеннях подій Водохреща Спаситель постає перед нами юним і без бороди; пізніше Його почали зображати дорослим чоловіком.

З VI-VII ст. на іконах Хрещення з’являються зображення ангелів — найчастіше їх три і вони стоять на протилежному від пророка Іоанна Предтечі березі Йордану. На згадку про диво Богоявлення над Христом, Який стоїть у воді, зображують острівець неба, з якого до охрещуваного сходить Святий Дух у вигляді голуба в променях світла.

Центральні фігури на всіх іконах свята — Христос і Іоанн Хреститель, який покладає правицю (праву руку) на голову Спасителя. Десниця ж Христа піднята в жесті, що благословляє.

Особливості богослужіння Хрещення Господнього

Духовенство на свято Хрещення Господнього одягнене в білі ризи. Головна особливість Богоявленського богослужіння — це освячення води. Воду освячують два рази. Напередодні, 18 січня, у Водохресний святвечір — Чином Великого освячення води, який ще називають Великою агіасмою. І вдруге — в день Богоявлення, 19 січня.

Перша традиція походить, швидше за все, з давньохристиянської практики хрещення оглашених після Ранкової служби Богоявлення. А друга — пов’язана зі звичаєм палестинських християн простувати в день Богоявлення на Йордан до традиційного місця хрещення Іісуса Христа.

Свята Хрещенська вода

Воду на Богоявлення освячують два рази. Напередодні, 18 січня, у Водохресний святвечір — Чином Великого освячення води, який ще називають «Велика агіасма». І вдруге — в день Богоявлення, 19 січня, під час Божественної літургії.

Перша традиція сходить, як вже зазначено вище, швидше за все, до давньохристиянської практики хрещення оглашених після Ранкової служби Богоявлення. А друга — пов’язана зі звичаєм палестинських християн простувати в день Богоявлення на Йордан до традиційного місця хрещення Іісуса Христа.

За традицією, Водохресну воду зберігають рік — до наступного свята Хрещення. П’ють її натщесерце, благоговійно і з молитвою.

Хрещенський Святвечір

Святу Богоявлення передує Водохресний Святвечір, або Навечір’я Богоявлення. Напередодні свята православні християни дотримуються суворого посту. Традиційна страва цього дня — сочиво, яке готують з крупи (наприклад, пшениці або рису), меду і родзинок.

Святитель Феофан Затворник. Думки на кожен день року — Хрещення Господнє

Богоявлення (Тит. 2: 11-14; З, 4-7; Мф. З: 13-17). Хрещення Господнє названо Богоявленням, тому що в ньому явив Себе єдиний істинний Бог в Трійці: Бог Отець — гласом з неба, Бог Син — втілився — хрещенням. Бог Дух Святий — зішестя на охрещуваного. Тут явлено і таїнство відношення ликів Пресвятої Трійці. Бог Дух Святий походить від Отця і в Сині спочиває, а не походить від Нього. Явлено тут і те, що втілене домобудівництво спасіння здійснено Богом Сином, Який втілився. Явлено і те, що і спасіння кожного може відбутися не інакше, як в Господі Іісусі Христі, благодаттю Святого Духа, за вподобанням Отця. Всі таїнства християнські сяють тут божественним світлом своїм і просвітлюють розум і серця з вірою здійснюють це велике свято.