Богоявлення. Проповідь Блаженнішого Митрополита Володимира

Віруючі люди сповідують Господа Ісуса Христа Сином Божим, своїм Спасителем, Який прийшов у світ з незбагненної любові Божої, “щоб кожен, хто вірує, в Нього, не загинув, а мав життя вічне” (Ін. 3,15). Прийшов Син Божий у світ для того, щоб перемогти гріх як зло, що має згубні наслідки, з яких найтяжчий – смерть. У Йорданських водах Христос взяв на Себе гріхи всього людства, від Йордана Він несе цей тягар через всі дні Свого земного служіння.

На цьому шляху Христос мав не тільки пролити Свою Кров, щоб виконати спокутну місію, але й відчути на Собі ту ж смерть, яку Він повинен був перемогти. Хоча на землі, звичайно, не припинилося і не припиниться вмирання, але смерті вже немає. Вмирання після подвигу спокути і всеперемагаючого Воскресіння Христового – це вже більше не смерть, а успіння, упокоєння, сон до певного часу, до того благодатного моменту, коли Господь не лише душу безсмертну, але й тіло, віддане землі (бо від землі воно взято, так вчить нас Святе Письмо), воскресить для нового, вічного буття.
Події, яку ми з вами, браття та сестри, відзначатимемо 19 січня, Cвята Церква дає три найменування: Хрещення, Богоявлення і Просвічення.
Христос, Який був безгрішним, заради гріхів роду людського приймає Хрещення у водах Йорданських, щоб таким чином покласти початок хрещенню кожної людини в ім’я Пресвятої Трійці для відпущення гріхів і єднання з Богом.
Сама подія Хрещення пояснює інше найменування свята -Богоявлення: Отець Небесний говорить про Ісуса Христа, Котрий приймає хрещення, як про Сина Божого, Син Божий хреститься у водах Йорданських, Дух Святий сходить на Нього у вигляді голуба. Таким чином, відкриваючи Себе світу, являється Живоначальна Трійця – Отець, Син і Дух Святий: Отець, Який створив нас; Син Божий, Спаситель наш; і Дух Святий, Животворящий, Який завжди освячує нас.
Свята Трійця явила Себе світові: «Троическое явися поклонение», – співає Церква цього дня й іменує цю подію Богоявленням.
Окрім Хрещення і Богоявлення нинішнє свято Церква називає Просвіченням. Завдяки Хрещенню ми просвітлені світлом Трійці, яким осягаємо незбагненного Бога, пізнаємо небесний світ і світ земний, пізнаємо, що є воля Божа про нас, людей, – промислительна і блага. Ми щасливі з того, що нам дароване Спасителем це Богопросвітлення, яке постійно продовжується. Воно з’явилося не тільки 2000 років тому на Йордані; воно живе в кожному дні й годині, у кожному святі, в Церкві Христовій, у Святих Таїнствах; живе і виявляється таємниче і виразно, незбагненно і зрозуміло, освічує і освячує нас.
Просвітленням іменується нинішній день ще й тому, що послідовники Христа в перші століття християнства, просвітившись істинами Христовими, цього дня приймали Таїнство Хрещення, через яке всі ми входимо в лоно Церкви і в спільну сім’ю дітей Божих.
Нехай це нагадує нам про те, що в Таїнстві Хрещення кожен із нас одягається в світлу ризу Божественної правди, чистоти й святості. Нехай ця чистота і святість зберігаються в нас якомога чистішими і незаплямованими в ім’я Господнє.
Господь наш Ісус Христос, Який відкрив Таїнство Свого спокутного подвигу, перемоги над гріхом і смертю, Який дарував нам освячення через водне єство, через Таїнство Хрещення, нехай буде завжди з усіма нами! Амінь.