У відзначенні свята Предтечі і Хрестителя Господнього Іоана, Церква вшановує пророка, який оголосив пришестя Христа. Стаття розкриває життя та послання Іоана, його виклик до покаяння та богословські виміри хрещення.

Відзначення 31-ї неділі після П’ятдесятниці за новоюліанським календарем

31-а неділя після П’ятдесятниці, після
Богоявлення.

7 січня за новоюліанським календарем Православна Церква відзначає свято собору Предтечі і Хрестителя Господнього Іоана.

Наступного дня, після Богоявлення, Церква шанує того, хто послужив справі Хрещення Христового. Святий Предтеча і Хреститель Господній Іоанн, найбільший з пророків, він завершує історію старозавітньої Церкви і відкриває епоху Нового Завіту. Святий пророк Іоанн засвідчив про пришестя на землю Єдинородного Сина Божого, Який прийняв людське тіло. Він сподобився хрестити Його у водах Йордану і свідчив таємниче Явище Пресвятої Трійці в день Хрещення Спасителя.

Іоан був сином праведних Захарії та Єлизавети, з юних літ жив у пустелі й там проводив час у пості й молитві. Одяг він носив з верблюжого хутра й підперізувався шкіряним поясом. А їжею його були акриди і дикий мед.

НАШ ТЕЛЕГРАМ

Коли Іоанові виповнилося тридцять років, Господь повелів йому іти в долину річки Йордан і сповістити усім людям про скоре явлення на світ Спасителя і про те, що усім слід приготуватися до Його зустрічі через покаяння і хрещення.

Іоан прийшов у країну Йорданську і став проповідувати: «Покайтеся, бо наблизилося Царство Небесне», тобто настав час, коли мав з’явитися очікуваний Спаситель, який буде закликати усіх у Своє Царство.

Давно вже Бог не посилав єврейському народові пророків. З часу останнього пророка Малахії минуло понад чотириста років. Тому, почувши про появу пророка Іоана, про його дивовижне життя та проповіді, народ звідусіль збирався послухати його. Хто вірив словам його і каявся у своїх гріхах, тих Іоан хрестив у річці Йордані, тобто занурював у воду, з покладенням своєї руки на голову зануреного. Тому Іоан Предтеча називається Хрестителем

При цьому Іоан вимагав від усіх, щоб покаяння було щирим і супроводжувалося самовиправленням та добрими вчинками.

Іоанове хрещення означало, що як тіло омивається та очищається водою, так і душа людини, яка кається й увірувала в Спасителя, буде очищена Христом від усіх гріхів.

Серед тих, хто приходив до Іоана, були й такі люди, які вважали себе праведними і не хотіли каятися, а насправді були порочні і злі, як, приміром, фарисеї і саддукеї. Фарисеї хвалилися своїм походженням від Авраама, хизувалися виконанням закону і вважали себе гідними увійти в царство Месії — Христа. Саддукеї ж не вірили у воскресіння мертвих і в майбутнє життя. Таким людям Іоан казав: «Хто навчив вас тікати від грядущого гніву?», тобто: хто навчив вас, що ви власними силами зможете уникнути Божого гніву і вічної кари в майбутньому житті? «Створіть же плоди, достойні покаяння», тобто: засвідчіть добрими вчинками своє покаяння. «І не починайте говорити в собі: отця маємо Авраама. Кажу бо вам, що Бог може з каміння цього звести дітей Авраамові. Пам’ятайте, всяке дерево, що не приносить доброго плоду, рубають і кидають у вогонь».

НАШ ТЕЛЕГРАМ

Слухаючи такі слова, народ запитував його: «Що нам робити?».
Іоан відповів: «Хто має дві одежини, хай дасть одну убогому, і в кого є їжа, робіть так само», тобто — насамперед будьте добрими.

Приходили до нього митарі і запитували: «Учителю, що нам робити?» Митарі збирали податки для римлян. Римську ж владу юдеї ненавиділи. Крім того, деякі митарі брали більше належного й утискували народ. Юдеї зневажали усіх митарів і вважали їх негідними увійти в Царство грядуще Христа. Іоан казав їм: «Нічого не вимагайте більше того, що призначено вам».

І воїни також запитували його: «А нам що робити?» Часто траплялося так, що воїни, незадоволені платнею, забирали чуже майно, кривдили убогих людей і обмовляли інших задля власної вигоди. Іоан говорив їм: «Нікого не кривдіть, не обмовляйте і задовольняйтесь платнею вашою».

Тоді багато хто думав про Іоана, чи не він Христос Спаситель? Та Іоан заявив, що він не Христос. «Я хрещу вас водою, — говорив він, — але гряде Сильніший за мене», тобто скоро після мене появиться Той, на Кого ви очікуєте, — Христос, «Якому я недостойний розв’язати ремінь взуття Його», тобто я негідний бути навіть Його слугою, знімати з Нього взуття. «Він хреститиме вас Духом Святим і вогнем», тобто хрещення, яке Він дасть, буде спалювати гріхи ваші, немов вогонь, і подасть вам дари Духа Святого.

Молитва до святого Івана Предтечі

Святий Іване, предтече і хрестителю Господній! Про тебе говорить святий євангелист, що ти чоловік, посланий від Бога, щоб дати свідоцтво про світло, і щоб усі увірували в те правдиве світло, що прийшло на цей світ просвітити кожну людину. Після тебе мало воно прийти, але воно було перше, ніж ти, бо воно було від віків.

Про тебе, всехвальний пророче, свідчить сам Господь, коли каже, що ти більший від усіх інших. Пророки провіщали Христа словами, а ти вказав на нього рукою і говорив: “Це Агнець Божий, що бере на себе гріхи світу”. Ти проповідник покаяння, ти хрестив розкаяних у Йордані, ти вдостоївся власною рукою діткнутися верху голови царя Бога. Ти перший мученик, ти посників і пустинників наставник, ти вчитель чистоти, ти близький друг Христа.

Тебе прошу, до тебе припадаю: Не відмов мені твого заступництва, щоб душа моя відновилася покаянням, немов другим хрещенням, бо ти був проповідником покаяння і хрестителем. Випроси мені ласку, щоб я міг (могла) одержати прощення гріхів і міг (могла) увійти колись туди, куди ніщо скверне не може ввійти, у небесне царство. Амінь.

Джерело – Фонд пам’яті Блаженнішого Митрополита Мефодія